Kewajipan dan kuasa badan pengurusan bersama
Kewajipan badan pengurusan bersama adalah seperti yang berikut:
1. untuk menyenggarakan dan menguruskan dengan sepatutnya bangunan
atau tanah yang dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada petak-petak dan harta bersama,
dan menjaganya dalam keadaan yang baik dan pembaikan yang dapat digunakan;
2. untuk menentukan dan mengenakan caj yang kena didepositkan ke
dalam akaun penyenggaraan bagi maksud penyenggaraan dan pengurusan yang patut
bagi bangunan atau tanah yang dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada
petak-petak dan harta bersama;
3. untuk menentukan dan mengenakan caruman kepada kumpulan wang
penjelas yang kena didepositkan ke dalam akaun kumpulan wang penjelas bagi
maksud membayar perbelanjaan yang sebenar atau yang dijangkakan;
4. untuk mengambil insurans mengikut Akta ini atau menginsuranskan
terhadap apa-apa risiko lain sebagaimana yang diarahkan oleh pemunya petak
melalui ketetapan khas;
5. untuk mematuhi apa-apa notis atau perintah yang diberikan atau
dibuat oleh pihak berkuasa tempatan atau mana mana pihak berkuasa awam yang
berwibawa yang menghendaki pemberhentian apa-apa kacau ganggu ke atas harta
bersama, atau yang memerintahkan pembaikan atau kerja lain yang hendaklah
dilakukan berkenaan dengan harta bersama itu atau penambahbaikan lain kepada
harta bersama itu;
6. untuk menyediakan dan menyenggarakan suatu daftar bagi kesemua
pemunya petak bangunan atau tanah yang dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada
petak petak;
7. untuk memastikan bahawa akaun yang dikehendaki untuk disenggarakan
oleh badan pengurusan bersama di bawah Akta ini diaudit dan untuk menyediakan
penyata kewangan teraudit bagi makluman kepada anggotanya;
8. untuk menguatkuasakan undang-undang kecil; dan
9. untuk melakukan apa-apa benda lain yang suai manfaat atau perlu
bagi penyenggaraan dan pengurusan yang patut bagi bangunan atau tanah yang
dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada petak-petak dan harta bersama.
Kuasa badan pengurusan bersama adalah seperti yang berikut:
1.
untuk memungut caj
daripada pemunya petak mengikut kadar unit syer yang diumpukkan bagi petak
mereka masing-masing;
2.
untuk memungut caruman
kepada kumpulan wang penjelas daripada pemunya petak;
3.
untuk membenarkan
perbelanjaan bagi menjalankan penyenggaraan dan pengurusan bangunan atau tanah
yang dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada petak-petak dan harta bersama;
4.
untuk mendapatkan
daripada mana-mana pemunya petak apa-apa jumlah wang yang dibelanjakan oleh
badan pengurusan bersama berkenaan dengan petak itu dalam mematuhi apa-apa
notis atau perintah
5.
untuk membeli, menyewa
atau selainnya memperoleh harta alih bagi kegunaan pemunya petak yang berkaitan
dengan penikmatan harta bersama mereka;
6.
untuk mengambil atau
mengatur dan mendapatkan perkhidmatan mana-mana orang atau ejen untuk mengusahakan
penyenggaraan dan pengurusan harta bersama bagi bangunan atau tanah yang
dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada petak-petak dengan syarat bahawa jika
orang atau ejen itu adalah seseorang pihak ketiga yang bebas, dia hendaklah
merupakan seseorang pengurus harta berdaftar;
7.
untuk membuat undang-undang
kecil tambahan bagi penyenggaraan dan pengurusan yang patut bagi bangunan atau
tanah yang dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada petak-petak dan harta
bersama; dan
8.
untuk melakukan segala
perkara yang semunasabahnya perlu bagi pelaksanaan kewajipannya dan bagi
penguatkuasaan undang-undang kecil.
Akaun penyenggaraan hendaklah digunakan semata-mata bagi maksud
membayar perbelanjaan am atau lazim yang sebenar atau yang dijangkakan yang
perlu berkenaan dengan perkara yang berikut:
1.
menyenggarakan harta
bersama dalam keadaan yang baik secara hari ke hari;
2.
membayar perbelanjaan
yang dilakukan dalam menyediakan perkhidmatan pembersihan bagi harta bersama, perkhidmatan
keselamatan dan kemudahan bagi penghuni bangunan;
3.
membayar apa-apa
premium bagi insurans atau apa-apa insurans lain yang diluluskan oleh suatu
ketetapan khas pada mesyuarat agung;
4.
mematuhi apa-apa notis
atau perintah yang diberikan atau dibuat oleh pihak berkuasa tempatan berkenaan
dengan pemeriksaan berkala bagi mana-mana bangunan di dalam kawasan pemajuan
mengikut cara yang dinyatakan dalam Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974;
5.
kerja pengecatan yang
kecil pada premis harta bersama;
6.
menjalankan pemeriksaan
bagi semua sistem pendawaian elektrik harta bersama itu dan menggantikan atau
membaiki mana-mana sistem pendawaian yang rosak, jika ada;
7.
menjalankan
pemeriksaan, penyenggaraan dan pembaikan tangki air utama;
8.
membayar sewa dan
kadar, jika ada;
9.
membayar apa-apa fi
yang dilakukan bagi pengauditan akaun yang dikehendaki untuk disenggarakan oleh
badan pengurusan bersama;
10.
membayar semua caj yang
semunasabahnya dilakukan bagi pentadbiran akaun yang dikehendaki untuk
disenggarakan oleh badan pengurusan bersama sebagaimana yang ditentukan oleh
Pesuruhjaya;
11.
membayar saraan atau fi
bagi ejen pengurusan yang dilantik;
12.
membayar elaun dan
belanja lain bagi anggota badan pengurusan bersama dan anggota jawatankuasa
pengurusan bersama mengikut apa-apa kadar yang diluluskan oleh Pesuruhjaya;
13.
membayar apa-apa
belanja, kos atau perbelanjaan berhubung dengan pemerolehan perkhidmatan,
termasuk pengambilan khidmat pakar runding, fi atau kos guaman dan fi dan kos
lain, yang dilakukan dengan sepatutnya atau diterima oleh badan pengurusan
bersama dalam pelaksanaan fungsinya dan penjalanan kuasanya; atau
14. membayar perbelanjaan lain yang bersifat am atau lazim yang
berhubungan dengan penyenggaraan dan pengurusan bangunan atau tanah yang
dicadangkan untuk dipecah bahagi kepada petak-petak dan harta bersama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan